Із повагою та вдячністю згадують Дрогобицький центр зайнятості ті наші краяни, які, втративши працю та переживши нелегкі часи у своєму житті, за допомогою Центру знайшли своє друге «я», упевнено дають собі раду на нових місцях праці. Без постійних порад, навчання, які пройшли у Центрі, без теплої підтримки, яку там отримали, не повернули б собі віру у власні сили, не змогли б розпочату власну справу й успішні на сьогодні підприємці. Деякі з них у нашому регіоні заявили про себе в повний голос. У сфері, в якій працюють, стали провідними. Як усе відбувається, якщо людина, втративши працю, звертається по допомогу до Центру? На яких засадах працює, чим і як допомагає людям, які направду готові вчитися та не бояться труднощів заради здійснення власних мрій та бажань ця дуже помічна, конче необхідна державна структура? Розмовляємо про це з Марією Грицай, провідним фахівцем з питань зайнятості відділу активної підтримки безробітних Дрогобицької міськрайонної філії Львівського обласного центру зайнятості.
Невеселі маємо реалії. Але...
– Знаю, що серед безробітних побутує думка, що Державна служба зайнятості зобов’яна працевлаштувати кожного, хто до неї апелює. Що скажете тим, хто, переступивши поріг Центру, вимагає: дайте мені працю?
– Що ми – не служба дільничних інспекторів, яка в часи соціалізму пильно стежила за тим, щоб кожен працював, заробляв на хліб насущний. Якщо не хотів – змушували. Тоді навіть відповідна стаття в кримінальному кодексі була, за якою могли й до в’язниці запроторити. Сьогодні ж живемо в час ринкової економії. Правила гри диктує ринок праці, а не якась там установа з грізною назвою, якої всі мають боятися. Державна служба не може, вона й не повинна працевлаштувати кожного, хто звернувся по допомогу. Не слід вирішення проблеми власного працевлаштування перекладати на плечі спеціалістів Центру зайнятості: державна служба зайнятості лише сприяє працевлаштуванню. Наші працівники можуть лише рекомендувати претендентам на працю вакантні місця. Але успіх у працевлаштуванні залежить від самої людини. Причому, вирішальним чином. Особисто я не знаю випадку, аби той, хто направду хотів праці, не працевлаштувався. Якщо людина не має за що жити й готова заради працевлаштування піти на певні жертви, скажімо, тимчасово змінити своє професійне «амплуа», без роботи вона не залишиться. Допоможемо, врятуємо.
Якщо довіри нема, жодні слова не допоможуть.
– Безробіття у нашому житті стало повсякденним явищем. Про це, зрештою, статистика свідчить: важко знайти сьогодні сім’ю, в яких не було б безробітних. Якщо тато має працю, тоді мама сидить без роботи. Частенько через непрацевлаштованість потерпають дорослі діти. Виглядає на те, що вже, починаючи із шкільного віку, слід бути готовим до неприємних сюрпризів, які нам готує доросле життя. Як заспокоїти, що найперше говорите людям, які приходять до Вас у «розібраному» стані, не знають, потрапивши під скорочення на роботі, що і як робити далі?
– Найперше намагаємося до них «достукатися», здобути довіру. Бо якщо довіри нема – жодні слова не допоможуть. Безробіття, окрім всього іншого, це ще й невід’ємний елемент ринкової економіки, яка може бути ефективною лише в тому випадку, коли має певний резерв робочої сили – безробітних. Потрібно, щоб люди усвідомили це, щоб розуміли, що втратили працю не через власну провину, не через слабку профпідготовку, а внаслідок об’єктивних причин. Вже одне це у більшості випадків заспокоює, повертає здатність критично мислити та діяти. Нестабільність ринку праці, дефіцит робочих місць підштовхують найбільш активних безробітних громадян до того, щоб спробувати власні сили у сфері підприємництва та індивідуальної трудової діяльності. Ми допомагаємо їм в тому, щоб в сучасних реаліях знайти себе у новій для себе ролі. Державний центр зайнятості створив системну підтримку малого підприємництва. Головна мета цього процесу – зробити безробітних більш поінформованими, наблизити їх до розуміння того, що означає стати самостійно зайнятим, надати певні знання з економіки та підприємництва, допомогти розпочати власний бізнес.
Власний бізнес започаткували 19 осіб
– І як Вам це вдається? Хто упродовж останнього часу з тих, хто пройшов навчання в Центрі, розпочав власну справу?
– Упродовж січня-листопада 2017 року за сприяння спеціалістів Дрогобицького міськрайонного Центру зайнятості власний бізнес започаткували 19 осіб. Наші підопічні знайшли себе у таких видах підприємницької діяльності як організація фітнес-центру, ремонт ювелірних виробів, виробництво корпусних меблів, організація роздрібної торгівля овочами та фруктами, вирощування кролів, надання психологічних, а також консалтингових та інформаційно-консультаційних послуг, створення кейтерингової компанії кримськотатарської кухні ... У час безвізу, коли значна частина наших краян, відчуваючи себе готовими до жорстких випробувань на ринку праці ЄС, виїжджає на заробітки за кордон, у тому числі це роблять і підприємці, відкриваються нові можливості для тих, хто залишається вдома. Бо місця тих, хто виїхав, хтось має зайняти. Головне, щоб умів працювати, постійно вчився, не чекав, щоб хтось зробив тобі те, що сам можеш зробити. Не кожен з нас здатен на організацію власної справи. Потрібно вміти брати на себе відповідальність за результати діяльності власного підприємництва. Такі люди ініціюють зміни. Разом із тим є серед нас і такі, яких підводить власна самооцінка. Володіючи необхідними для підприємництва якостями, не підозрюють, що вони в них є. Потрібний поштовх для того, щоб вони наважлися на цей «експеримент». Про це говоримо, цим, зокрема, займаємося на своїх семінарах. Найважче полягає в тому, щоб змусити потенційного підприємця, який в достатній мірі володіє здібностями для відкриття власної справи, зробити сьогодні перший крок у своє перспективне завтра. Не завжди це вдається. Але це якраз той випадок, коли шкурка вартує вичинки. Із приємністю констатую, що серед тих підприємців, які сьогодні активно співпрацюють з Центром, пропонують своє вакансії для перебуваючих на обліку в нас безробітних, є й такі, чия путівка до бізнесової діяльності «виписувалася» у стінах нашої служби. Це знаєте, дуже тішить, навіть окрилює.
Не кожен має право на підприємницьку діяльність
– Хто має право, може стати підприємцем в Україні? Із таким запитанням до служби зайнятості звертаються?
– До нас звертаються з багатьма запитаннями, у тому числі і з такими, які, скажімо це так, не завжди належать до нашої компетенції. Але коли до тебе апелюють розгублені, дезорієнтовані люди, мусиш щось «вигадати», аби вони відчули тверду землю під ногами. Підприємцями в нашій країні можуть стати громадяни України та інших держав за умови, що закон не обмежує їхньої правоздатності та дієвості, а також юридичні особи всіх форм власності, встановлених Законом України «Про власність».
– А кому закон забороняє провадити підприємницьку діяльність?
– До цієї категорії належать військовослужбовці, працівники органів прокуратури, суду, державної безпеки, внутрішніх справ, державного нотаріату, а також органів державної влади та управління, які здійснюють контроль за роботою підприємств. Законом встановлено обмеження і для осіб, яким суд заборонив провадити певну діяльність, не можуть бути зареєстровані як підприємці з правом провадити певний вид діяльності до закінчення терміну, встановленого вироком суду. А ось особи, які мають непогашену судимість за крадіжки, хабарництво та інші корисливі злочини, не лише не можуть бути зареєстровані як підприємці, а й не мають права виступати співзасновниками.
Як документ та формула майбутнього успіху
– Підприємці, які пройшли школу Центру, із вдячністю згадують про Ваші семінари, на яких їх навчили скласти бізнес-плани. А що це за документ такий – бізнес-план?
– Припустимо, що у вас вже готова бізнес-ідея. Прийміть наші вітання. Тепер важливо покроково задокументувати всі дії, які слід здійснити для ії реалізації – скласти бізнес-план. Йдеться про документ, що дає розгорнуте обґрунтування проекту і можливість всебічно оцінити ефективність прийнятих рішень, запланованих заходів, а також містить відповіді на питання: а чи варто вкладати гроші в цей проект. Якщо коротко, то бізнес-план – це зовсім не просто. Як документ і формула Вашого майбутнього успіху, він повинен давати відповіді на 3 головні запитання: що я хочу зробити, як це зробити, що саме для цього потрібно. Бізнес-план зав’язаний на нашому з Вами реальному житті, насиченому складнощами та багатому на сюрпризи. Тому дуже важливо при його складанні зважати на різного роду «дрібниці». Постарайтесь тверезо оцінити власні ресурси, потреби ринку і прогнозований попит на продукцію. Плануючи прибуток та вишукуючи кошти для реалізації задуманого, не переоцініть своїх та кон’юнктурних можливостей. Краще райдужність своїх очікувань поділити на два, ніж піддаватися спокусам оптимістичних очікувань.
– З яких саме розділів та частин складається бізнес-план? На що найперше звертають увагу в банках, коли, просячи кредит та відповідаючи на конкретні запитання, стараєтеся переконати кредитора або ж інвестора у перспективність свого проекту? І першому, і другому необхідні гарантії, які б свідчили на користь Вашої пропозиції, чи не так?
– Перші 2 розділи плану – «Резюме» та «Головна ідея проекту» – читають всі потенційні партнери та інвестори. «Резюме», якщо воно написано грамотно та коротко, дає можливість відразу ж зрозуміти основну мету проекту. Якщо співрозмовник переходить до більш докладного ознайомлення з проектом – це означає, що «Резюме» спрацювало. Важливо відзначити, що як розділ «Резюме» складається в останню чергу і містить у собі стислий виклад мети, завдань і основних показників проекту. Якщо все зробити як слід – це дозволить розіслати партнерам і інвесторам ще на попередній стадії переговорів не цілий бізнес-план, а лише його основну частину, але вже у вигляді короткої інвестиційної пропозиції.
Слід вивчити досвід конкурентів?
– Так, звичайно, але після цього досвідчений та серйозний інвестор, щоб упевнитися у перспективності Ваших бізнесових намірів, захоче ознайомитись із підготовленим маркетингом...
–Звісно, що так. План маркетингу покликаний переконливо довести, що запропонований комплекс бізнес-заходів виявиться дієвим і товар або ж послуга матимуть попит. Йдеться про механізм, який пов’язує усі ланки ланцюга: від ідеї – до доставки товару споживачу. У цьому розділі ми рекомендуємо для більш доступного пояснення та переконливості використовувати таблиці з прогнозними показниками продаж та бюджетом на маркетингові витрати, підкріпивши наведені дані посиланнями на джерела інформації. Також необхідно використовувати ту саму розбивку на періоди, зазвичай за одиницю виміру береться один місяць, яка потім буде задіяна в розділах із наведеними витратами. В іншому випадку скласти фінансовий бюджет проекту і розрахувати його показники буде досить складно. Вказавши на види товарів та послуг, маєте довести переваги своєї продукції або ж послуги над іншими. Робиться це на ринку збуту. Отже його слід дослідити, довести, що він направду існує і що Вам до снаги використовувати ті канали збуту, які наявні. Як бізнесмену, який не має досвіду минулих продажів і отримання прибутків, буде складно провести повний аналіз ринку. Тому доведеться діяти на основі розумних припущень, особистих спостережень і досвіду схожих проектів. Зрозуміло, що без ретельного аналізу сегменту ринку, на якому будете продавати товар чи надавати послугу, не обійтись. Тут слід вивчити досвід конкурентів, як мінімум належить з’ясувати й показати в бізнес-плані, як, яким чином вони пропонують свій товар покупцям, назвати канали збуту, рекламу, інші форми просування.
Про що наш досвід свідчить?
– Потенційний інвестор цим не задовільниться. Обов’язково спитає про прогнозований обсяг продаж. А, почувши відповідь, вимагатиме аргументів на користь зробленого Вами прогнозу.
– Безперечно. І тут не обійтися без аналізу діяльності конкурентів. Доведеться показати, як, врахувавши їх прорахунки та недоробки, діятиме Ви. Слід висловитися і про прогнозований обсяг продаж упродовж першого року. Він також має бути складений з помісячною розбивкою та врахуванням сезонності. План просування або маркетингової підтримки покликаний описати програму дій з доведення товарів до покупця і розрахунками використаних для цього коштів.
– Іншими словами, створити реальний, чітко збалансований бізнес-план під силу команді однодумців. Одній людині підготувати усі ці розрахунки, робити прогнози та постійно вирішувати питання, які мають стосунок до різних сфер діяльності, дуже важко, якщо тільки ця людина не належить до надзвичайно обдарованих та дивовижно працьовитих ...
– Можна, якщо йдеться не про складну діяльність, яка потребує великих інвестицій, що робляться на підставі багатьох висновків та експертиз. І наш досвід якраз про це і свідчить. Об’єм виробничого розділу бізнес-плану для підприємців-початківців сильно різниться від проектів в інших галузях, наприклад для виробничих підприємств він буде більшим, а для сфери послуг та торгівлі меншим. Ми реально допомагаємо людям, які готові вийти на ринок у ролі фізичної особи-підприємця. У таких людей зазвичай немає виробничих потужностей, вони не готові розгортати масштабне виробництво, хоча хто його знає. Історія знає немало прикладів, коли розпочата з нуля маленька справа згодом розростається до бізнес-імперії. Служба зайнятості покликана сприяти тим, хто робить перші кроки. Ми ж у цій сфері даємо ті початкові знання, які у разі успішного просування проекту в майбутньому дають його авторам системне бачення всього того, без чого у такій справі, як бізнес, не потикаються. На наших семінарах, які проводяться для того, щоб навчити дозрілих до випробувань у бізнесі людей грамотно скласти свої бізнес-плани, вони почують не тільки поради. Ознайомившись із теорією, матимуть змогу поспілкуватись із тими, хто 4-5 років тому були такими ж початківцями, як вони сьогодні. Їхні висновки та уроки неоціненні, допомагають уникати помилок та виживати у складних випробуваннях.
І комунікативний зв’язок маємо, і інформацією про вакансії володіємо
– Що скажете своїм опонентам, тим, хто дорікає Вам за недостатній комунікативний зв’язок із підприємствами та підприємцями, де є вакансії?
– Такий зв’язок є, і він діє. Щоб не бути голослівною, назву пропозиції з працевлаштування, які є на сьогодні. Отже, терміново потрібні продавці продовольчих товарів, водії автотранспортних засобів, швачки, листоноші, офіціанти, дорожні робітники, газо- та електрозварники, головний інженер, терміст, різальник металу на ножицях і пресах, жилувальник м’яса та субпродуктів, підсобні робітники, шліфувальники, коваль на молотах і пресах... Цей перелік можна продовжувати. Ми перебуваємо на постійному зв’язку із усіма тими, хто сьогодні діє на регіональному ринку праці. Це – не сотні, а тисячі повнокровних фірм і немалих підприємств, юридичних осіб та ФОПів. Але, але... Нагадую всім: служба зайнятості не створює робочих місць, тим паче ми не відкриваємо лікарні та школи, куди прагнуть працевлаштуватись ті, хто здобув відповідні дипломи. Таких людей багато, і вони, не погоджуючись на менш кваліфіковану працю, терпеливо чекають на свій шанс. Ми їх розуміємо, але обнадіювати їх наразі немає чим. Не знаю, колись, може, дочекаються того, що чекають. Усім тим, хто не має вибору, не може собі дозволити роками чекати на омріяну працю чи посаду, ми – реальні, ефективні помічники. Заходьте до нас. Обов’язково посприяємо у працевлаштуванні.