Для того, щоб обирати професію, потрібно знати себе. І до 15 років насправді багато дітей не можуть цим похвалитися. Зрозуміти це легко – варто лише поставити запитання про те, чи подобається підлітку якесь заняття. У відповідь можна почути, що дитина про це насправді ніколи й не думала. Саме тоді, коли стороння людина ставить запитання на кшталт «Чого ти взагалі хочеш? Що тебе радує? Як думаєш, ти щаслива людина?», дитина починає шукати відповіді в собі.

Інколи таке враження, що ці запитання дитина чує вперше. На жаль, наша школа переважно не допомагає дітям відрізнятися один від одного. А коли ти обираєш щось для себе, як-от професію, то ставиш у центр себе. Це ти обираєш, окрема людина зі своїми інтересами та потребами.

Дитині важливо бути впевненою, що її думка важлива, її хочуть розуміти та дослухатися. Для того, аби щось обирати, має бути впевненість, що вибирати дозволено, і що це вибір конкретно твій, а не чийсь. Батьки часто роблять велику помилку, коли нав’язують щось, або  навпаки – не цікавляться тим, чим живе їхня дитина.

Теорія з профорієнтації каже, що має поєднуватися те, що ти хочеш, що можеш і що потрібно ринку. Що потрібно ринку, більш-менш можна відстежити на спеціальних порталах. Що ти можеш – це парафія тільки твоя, ти маєш дуже добре себе знати. Тут школа, з одного боку, допомагає, бо дає зворотний зв’язок. А з іншого, цей зворотний зв’язок частіше негативний – що в тебе виходить погано. Тут це залишається сім’ї. Це дуже прості речі, але дуже важливі.