10.04.2018 | 10:15

На колегії Міністерства освіти та науки України 26.01.2018 була прийнята концепція підготовки фахівців за дуальною формою навчання. Вона передбачає встановлення рівноправного партнерства закладів професійної освіти, працедавців і слухачів курсів з метою здобуття останніми досвіду, а також практичного застосування знань, умінь і навичок під час професійної діяльності. Елементи німецької дуальної форми освіти запроваджені у навчальний процес у Львівському ЦПТО ДСЗ.

Для прикладу, під час підготовки на замовлення ЛКП «Львівелектротранс» водіїв трамвая та тролейбуса з підприємством була підписана угода про співпрацю. У ній передбачено залучення до педагогічної діяльності кваліфікованого виробничого персоналу, зокрема викладачів спецдисциплін і водіїв-інструкторів. Для того, щоб майбутні кермувальники «залізних коней» здобули практичні навички роботи, комунальне підприємство виділило вагони трамваїв та тролейбуси. На базі трамвайного та тролейбусного депо проходять заняття з навчальної їзди на полегшених міських маршрутах. З ініціативи та за участю інженерного персоналу підприємства до змісту деяких дисциплін внесені зміни. Для моніторингу якості наданих освітніх послуг під час затвердження навчальної їзди та переходу до стажувальної ЛКП готує наказ про склад комісії, члени якої уповноважені приймати екзамени з практичних навиків водіння трамвая та тролейбуса.

Тісна співпраця з ЛКП «Львівелектиротранс» з питань підготовки кваліфікованих працівників увінчалася плідними результатами: у період з 2016 р. до березня 2018 р. професійний вишкіл пройшли понад чотири десятки водіїв електротранспорту, котрі, отримавши посвідчення державного взірця про присвоєння кваліфікації, поповнили команду комунальників.

Елементи дуальної системи освіти впроваджуються також під час підготовки трактористів-машиністів сільськогосподарського виробництва різних категорій. Агрохолдинги зацікавлені у використанні таких новітніх технологій, тому надають для виробничої практики сучасну сільгосптехніку та залучають до навчального процесу кваліфіковані кадри.

Досвід свідчить, що до державних стандартів під час підготовки працівників робітничих професій до структури навчальних планів потрібно внести корективи, збільшивши до 70% час на здобуття слухачами практичних вмінь і навичок, і зменшивши до 30% період для засвоєння ними теоретичного матеріалу.

Впровадження дуальної форми навчання усуне основні недоліки традиційної системи освіти, дозволить здолати розрив між теорією і практикою, наукою та виробництвом, а також поліпшить якість підготовки кваліфікованих кадрів із урахуванням сьогочасних вимог працедавців.

Мирослав Сорока, старший майстер Львівського центру професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості