05.11.2018 | 11:20

У життєвому самовизначенні молоді одне із центральних місць займає ставлення до праці, яка дасть можливість кожному з найбільшим успіхом застосувати свої сили і здібності у подальшій діяльності. Усі ми добре знаємо, що правильний вибір фаху зумовлює моральне задоволення, позитивну самооцінку, високу продуктивність праці. Тому дуже важливо допомогти випускникам обрати головну справу життя, усвідомити, наскільки важливий і відповідальний крок – вибір професійної сфери.

Дати поради, застерегти від помилок і розчарувань, ознайомити учнів з професіями та правилами їх вибору, привити любов до різних видів праці, перевірити здібності, інтереси, нахили кожної молодої особи і поєднати їх із реаліями ринку праці, розповісти про попит на робочу силу – таке завдання спеціалістів з профорієнтації служби зайнятості.

Що ж стосується профорієнтаційної культури сучасної учнівської молоді, то її рівень надто низький. Випускники деяких сільських шкіл не знають навіть елементарних загальних відомостей, не розуміють відмінності між такими поняттями як «професія» та «спеціальність», вищий навчальний заклад чи вище професійно-технічне училище, зчаста у них відсутній план особистого професійного розвитку на майбутнє, нема знань щодо власних психофізіологічних особливостей, здібностей до того чи іншого виду професійної діяльності.

Для упередження безробіття серед молоді та запобігання помилок у виборі фаху доцільно вести комплексну роботу з профорієнтації. Як свідчить практика, позитивні результати досягаються внаслідок організації профорієнтаційних уроків в школах, під час яких висвітлюються потреби ринку праці кожного регіону за участю представників служби зайнятості та підприємств, які потребують залучення молоді на роботу. Добре себе зарекомендували професіографічні екскурсії на виробництво, Марафони професій, ярмарки кар’єри, Дні відкритих дверей, спільні заходи з соціальними партнерами. На зустрічі із школярами запрошуються представники навчальних закладів різних рівнів акредитації, керівники та начальники підрозділів перспективних підприємств, професіонали, котрі у цікавій та доступній формі  можуть від «а» до «я» розповісти про той чи інший фах або показати майстер-класи. У безпосередньому спілкуванні з ними учні мають змогу ознайомитися зі світом професій, дізнатися правила вступу та навчальні програми, умови праці та рівень заробітної платні, можливість кар’єрного росту. Дуже часто під час таких зустрічей у молоді змінюється ставлення до того чи іншого робітничого фаху.

Тим, хто ще не визначився із професійним майбутнім, спеціалісти ЦЗ  допомагають самостійно оцінити нахили та здібності за допомогою профдіагностичних методик та індивідуальних консультацій, щоби ще під час навчання у школі обрати фах, врахувавши всі ризики та перспективи працевлаштування. Адже головна мета профорієнтаційної роботи – сприяти цілеспрямованому розвиткові здібностей і талантів людини, зростанню її професіоналізму, працездатності, конкурентоспроможності. Тому вона є одним із найважливіших елементів державної політики у сфері соціального захисту та зайнятості населення, бо забезпечує ефективне використання трудового потенціалу особи, сприяє підвищенню її соціальної та професійної мобільності, відіграє значну роль у профілактиці молодіжного безробіття.

          Тетяна Павлик, провідний фахівець з профорієнтації відділу активної підтримки безробітних Сокальської районної філії Львівського ОЦЗ