25.03.2021 | 09:42

Усі батьки хочуть бачити своїх дітей у майбутньому щасливими, успішними, мріють, щоб вони здобули високооплачувану професію, мали надійний і високий заробіток. Звісно, у дорослих є своя думка про характер і уподобання синів і дочок, але вони прагнуть по доброму поділитися з ними життєвим досвідом, пояснити, як буде краще. Хтось вважає, що вибір професії цілком залежить від підлітка, інші намагаються проілюструвати переваги та недоліки тієї чи іншої роботи. Хто ж несе відповідальність у такій непростій справі як вибір майбутньої професії?

Дуже важливо, щоб батьки частину відповідальності за це рішення поклали на дітей. У психології не випадково існує термін «професійне самовизначення». Треба, щоб у старшокласників сформувалося відчуття, що зроблений ними вибір професії – це їхнє перше самостійне рішення.

Величезну роль у цьому відіграє сім’я, хоча діти цього можуть і не усвідомлювати. Найчастіше вони орієнтуються на професії родичів чи близьких. Адже відомі приклади трудових династій, коли кілька поколінь однієї родини працюють за одним фахом, трапляються випадки, коли хтось стає «лікарем як мама» або «шофером як тато». Таким чином сімейна традиція може обмежувати ймовірний вибір, підліток діє за інерцією, не намагаючись зрозуміти, наскільки професія батьків дійсно відповідає його власним інтересам і здібностям. З іншого боку, він дуже добре знає всі тонкощі фаху і свідомо розуміє, які якості для такого виду діяльності потрібні. У будь-якому разі, важливо обговорити з випускником мотиви вибору, щоби зрозуміти, що ним керує.

Сім’я – це той простір, де формується ставлення до роботи, до трудової активності. Якщо батьки ставляться до праці як до значущої частини власного життя, розглядають її як засіб самореалізації та самовираження, то дитина з раннього дитинства засвоює, що задоволеність життям безпосередньо пов’язана з роботою і навпаки. І, нарешті, найголовнішою для дітей є підтримка дорослих. Дуже важливо, щоби у період самовизначення випускники знали, що їх розуміють, їхні погляди поділяють, тоді зростає впевненість у власних силах, народжується мотивація до нових досягнень як навчальних, так і професійних.

Ось ці теми розглядалися під час вебінару, який для батьків дев’ятикласників Бродівської СЗОШ І-ІІІ ст. та Ясенівської ЗОШ І-ІІІ ст. організували фахівці місцевої служби зайнятості. Директор районної філії Руслан Іванович Сусла ознайомив учасників з реальною картиною у сфері зайнятості, наголосивши, що нині поглиблюється дисбаланс між попитом і пропозицією робочої сили у професійно-кваліфікаційному і кількісному вимірах. Зокрема, ринок праці перенасичений економістами, фінансистами, натомість бракує спеціалістів інженерно-технічних напрямів, а також кваліфікованих робітників.

На завершення онлайн-діалогу, що відбувся в рамках реалізації проєкту з професійної орієнтації та кар’єрного консультування учнівської молоді «Успішна кар’єра», Руслан Іванович закликав батьків використовувати потенціал навчальних закладів і центрів зайнятості, скористатися їхньою методологічною та практичною допомогою з питань вибору дітьми професії.

Бродівська районна філія Львівського ОЦЗ