Не існує єдиного рецепту успіху, але є чимало нюансів, які варто враховувати під час першої зустрічі з працедавцем. На стиль індивідуальної самопрезентації може впливати низка умов: специфіка компанії та її корпоративна культура, форма та місце проведення інтерв’ю тощо.
Щоби обрати правильну манеру поведінки під час співбесіди, необхідно чітко зрозуміти відмінності у формах її проведення. Якщо ми говоримо про кваліфікаційні перемовини, де з претендентами (від 2 до 10 осіб) на вакансію може зустрічатися один або декілька представників компанії, то цілком природно, що в стислий період діалогу потенційний працедавець зуміє зосередити увагу на потрібній йому кандидатурі. Як свідчить практика, формування позитивного (утім і негативного також ) враження про людину на 60% залежить від її зовнішнього вигляду, на 30% – від того, як вона говорить, і лише 10% становить те, що саме вона говорить.
Враховуючи ці чинники, доцільно звернути увагу на положення тіла під час співбесіди, варто уникати закритих статичних поз, сидіти вільно і впевнено, водночас не надто розслаблено. Зрозуміло, що скутість може слугувати сигналом про нерішучість, розгубленість кандидата, його бажання «захиститися» від якихось зовнішніх загрозливих факторів. У той же час не треба приймати занадто розкутих або владних поз, сидіти, розвалившись на стільці, відкинувшись на спинку. Слід пам’ятати, що на етапі співбесіди ви в компанії поки що на правах гостя і в рамках професійного діалогу слід спілкуватися саме з цієї позиції. Не варто проявляти зайву ініціативу та активність, що може призвести до формування негативного враження у працедавця. Не ставтеся зневажливо до тих, хто знаходиться поруч, намагаючись показати себе на їхньому тлі у виграшному світлі, бути більш помітним, розмовляючи на підвищених тонах, тощо. Під час індивідуальної співбесіди не рекомендовано проявляти надмірний інтерес до вакантної посади, позаяк спрацьовує принцип: сила дії завжди дорівнює силі протидії. Завжди насторожують особи, котрі дуже захоплені або демонструють надто велику зацікавленість до тієї чи іншої пропозиції працевлаштування.
Водночас слід пам’ятати, що претендент не є прохачем, котрий прагне будь-якою ціною здобути вільне місце праці, така поведінка також може занепокоїти працедавця. Важливо під час співбесіди залишатися самим собою, у жодному разі не формувати помилковий образ і зображати наявність у себе тих чи інших якостей або досягнень. Слід справити враження у перші хвилини діалогу. Адже доведено, що скільки б часу не займала розмова, позитивна чи негативна думка про особу складається упродовж 3-4 хвилин зустрічі. Відповідно співрозмовник увесь час, що залишився, ставить запитання, які підтверджують або спростовують враження, що склалося напередодні. Важливо використовувати певні мовні звороти, фрази, які на підсвідомому рівні впливають на формування позитивного ставлення до вас. Використання дієслів доконаного виду, таких як: виконав, вирішив, здійснив, розробив, збільшив тощо, свідчить про певні вагомі результати. Інші ж дієслова (на кшталт: брав участь, приймав, отримував тощо) швидше говорять про функції та процес виконання, аніж про його результати, тому використовувати їх треба обмежено. Особливу увагу необхідно звернути на розвиток, так званих, м’яких навичок «Софт скілс», адже зчаста саме вони є визначальним фактором у досягненні професійного успіху та цілей. До таких соціальних навичок належать вміння переконувати, знаходити підхід до людей, лідирувати, зав’язувати міжособистісне спілкування, вести переговорні процеси, працювати в команді, професійно розвиватися, управляти часом, демонструвати креативність, кмітливість, обізнаність і т. п.
Підсумовуючи, варто зробити акцент на тому, що перш за все на співбесіді слід бути самим собою: чим більше у вас фальшивого та вигаданого, тим гірше враження про Вас може скластися у потенційного працедавця.
Відділ організації профорієнтації Львівського обласного центру зайнятості